Daf pagina

Voor deze pagina is het de bedoeling dat we de hele Daf lijn in beeld gaan brengen. Gevarieerd van klein tot groot. Het is daarom van groot belang dat U ons het één en ander toestuurt om zo deze pagina compleet te krijgen. Suggesties, foto's en gegevens kun je mailen naar info@legervoertuigen.nl.

Voor de mensen die een YA 126 willen gaan kopen of nog wat gegevens zoeken kunnen hier kijken voor een alle informatie omtrent dit voertuig.

Voor uitgebreide informatie over de YA 616 en YT 514 klik dan hier. (word document)

YA 66

YA 054

YP 104

YA 116

YA 126

YA 314

YA 324

YA 328

YT 514

YT 616

YA 616

YB 616

YB 626

YP 408

YA 4440

 

Daf YT 616

YT 616

Hierbij een foto voor de collectie Daf, een YT 616 met een Notoboom oplegger. Ook wel genoemd lolo-er. Ik had de eer daar op de rijden in 1971 en 1972 als dpl sld en korporaal. De trekker was aan de voorzijde voorzien van een lier met trekkracht van 9 ton. Bij elkaar hadden we 440 liter benzine aan boord, twee tanks van 200 liter en jerrycans van 20 liter. Verbruik, ik denk 1 op 1 á 2 en geladen 4 op 1. DE versnellingsbak van half gesynchroniseerd. Ook was de trekker voorzien van  stuurbekrachtiging. Trekker gewicht ik dat zo’n 10 ton.

42 H cie TD ingedeeld bij de JWF kazerne te Assen.

 

 

YA 054

Onze hobby had nog veel mooier kunnen zijn als ons vaderlandse leger had besloten dit prachtige voertuig aan te kopen. Helaas, helaas, dan maar een Nekafje…..

In 1951 bouwde DAF in opdracht van het leger twee prototypes van een jeep-achtig voertuig, geschikt voor personen vervoer of een vracht van ¼ ton.

 

Het resultaat was een wat lomp (gewicht 1600kg!) 

Wagentje, omschreven in het “DAFBLAD “ van 

april 1952 als een “ware heuvelbestormer”.

  De techniek was geheel in ya126/328 stijl opgebouwd.   

H-aandrijving, torsievering, reductiebak en natuurlijk

Een Hercules benzine motor, deze keer een type J

4 cilinder van 60 PK bij 3200t/m. De achterwielaandrijving was apart in en uit te schakelen.

Let op de verschillen tussen de twee prototypes


R.d.B.01-2002  bron: Het dafblad /alkenreeks nr.79/mil.transportvtgn.martin wallast.      

Terug naar boven

YA 66

Klik hier voor een foto van een Daf YA 66

Bouwjaar 1974

Aantal gebouwd 1.201

Uitvoering jeep  model

motor type Renault B110E; 4 cylinder lijn; 4 takt

Cilinder inhoud 1.108 cc

Boring x slag 70 mm x 72 mm

PK (sae) / omwentelingen/minuut 53/500

Compressieverhouding 8,5:1

Koelsysteem watergekoeld

Koppeling Automatische, enkelplaats centrifugaal

Aandrijving Variomatic; 2 riemen

Overbrengverhouding 14,25:1/13,7:1

toerental stationair 1.050  1.200 toeren/minuut

volle snelheid 2.300  3.000 toeren/minuut

Voorwielophanging onafhankelijk

Achterwielophanging De dion as met bladveren

Remmen voor schijfremmen

Remmen achter Hydraulische trommelremmen

Carroserie zelfdragend

Lengte 3.750 mm

breedte 1.520 mm

wielbasis 2.250 mm

spoorbreedte voor 1.310 mm

spoorbreedte achter 1.240 mm Overhanging voor

755 mm Overhanging achter 740 mm

hoogte, normaal 1.500 mm

hoogte onbeladen 1.580 mm

hoogte met ruit neer 1.110 mm

ruimte tussen bodem en weg 190 mm

laadvloer 92 x 125 mm

laadvloer met achterstoelen neer 140 x 125 mm

Laadhoek 27 graden

electrisch systeem 24 Volt; 45 amp.

inhoud tank 50 liter

radius op een volle tank 500 km

leeg gewicht 870 kilo

Maximaal gewicht 1.295 kilo

laadgewicht 425 kilo

gewicht op vooras 560 kilo

gewicht op achteras 735 kilo

Max. snelheid 115 km

kruissnelheid 90 km

Acceleratie 15,5 seconden

draaicirkel 955 mm

Bandenmaat 145 x 14

 

Yp 104

 

Als je op op de onderstaande foto klikt zie je alles over de YP 104

 

 

Terug naar boven

 

YA 116 proto type

Bijgevoegd een foto van een vroege daf ya 126 uit het handboek voor de reserveofficier 1958. Zo te zien is dit geen ya 116 maar ook nog geen echte ya 126, een tussendoormodel dus (?). let op bv. het open scherm  boven het steunwiel.

Met deze afbeeldingen zien we hoe onze web ontworpen is. Het begint namelijk altijd met een ontwerp. Voordat Daf met de YA 126 kwam, was er eerst nog de YA 116. Richard Haarsma stuurde ons de volgende tekeningen van dit voertuig, waarvoor onze dank.

      

Hoogheden in het bakkie

Tijd voor een vorstelijk bezoekje !!

November 1954 , van Doorne’s Automobielfabriek heeft haar voorlopige productiedoel van 6 wagens per uur bereikt en de fabriekshallen zien er picobello uit.

 

Keizer Haile Selassie  en koningin Juliana met het gezamelijke gevolg worden via een speciaal gemaakt wapendragertrappetje in de bakkies gezet en rondgereden. Zeven gloednieuwe weppies reden  het bezoek door de fabriek.  

 

Het was volgens meneer Huub een groot succes !!

R.d.B.12-2001 bron: het Dafblad jan.1955

Nog meer informatie over de YA 116

Op de foto is het prototype afgebeeld van de ya 126. De YA 116. Bij het aanklikken van de foto zie je een mooie vergroting van het voertuig die (nog) nergens anders te vinden is. Wie kan de verschillen zien tussen deze uitvoering en die van de YA 126. Misschien zijn er mensen die weten of er technisch gezien nog onderscheid tussen de twee uitvoeringen is.  Ik zie de mailtjes met reacties graag verschijnen. Met dank aan Ron de Bie.

Reactie van Bert Takken; 

Wat mij meteen opvalt is de 1 delige voorruit geen torsiestangen op voortrein, bladveren op achteras, ander opbouw cabine(ontbreken kapspant) Volgens mij is de H-aandrijving ook nog niet volledig uitgevoerd, ik mis namelijk het aandrijfassensilhouet. Spiegel naast cabine. Over het spatbord boven steunwiel heb ik mijn twijfels, gezien het bandenprofiel.
Bert en een meespeurende Daffie Truck.

Reactie van Dominique van der Borgh;

Eindelijk een tweede foto van de YA 116 de eerste die ik kende staat ook in MILITAIRE TRANSPORTVOERTUIGEN IN NEDERLAND van Martin Wallast (jammer genoeg uitverkocht) zelf heb ik deze foto ook origineel en een stuk groter.

 Maar meer over dit prototype. torsieveren rondom, zie ook de bouw tekeningen op jou site. De foto's die er zijn zijn dus van een prototype met het onderstel volgens de tekening en een carrosserie die lijkt op dat van de latere 126. de voorwiel naaf van dit prototype is anders dan dat van de 126 waarschijnlijk omdat het prototype dezelfde lagering had als de eerste YA 318, die te zwak bleek te zijn. nog wat verschillen: schanier van de voorruit. voorruit wordt liggend afgesteund/fixeert door twee metalen strippen, zie ook YA 054. een ronde spiegel links net onder de voorruit. gladde voorbumper geen DAF zoals al genoemd een buis rond het reservewiel koeienvanger met rechte hoeken daar waar bij de 126 de reflectoren zitten. iets andere oorlogsverlichting links en rechts van de motorruimte geen deur "schanieren" volgend de tekening op jou site een andere motor-> luchtfilter boven op de motor dakspanten zoals bij de Dodge WC types uit wo2 met vriendelijke groet Dominique, Sneeuwwitje (mijn 126 ex zau) en Deng (de hond)

Reactie van Dominique van der Borgh; 29-12'2002

Ik was een tijdje niet meer op de site, van daar mijn late reactie op Bert Takken:

Als je de tekeningen goed bekijkt had de Daf YA 116 wel torsie vering op de vooras alleen zijn ze een stuk korter dan die van de 126. Op de achteras geen bladveren, zoals Bert schrijft, maar een enkele wieldraagarm met een schroefveer rond de schokbreker. Ook de layout van de aandrijflijn - H - is volledig aanwezig.

Een reactie op mijn eigen reactie:

De motor kan natuurlijk toch dezelfde Hercules zijn als in de 126 misschien zonder de speciale aanpassingen die door Daf gedaan zijn. En de brandstoftank licht tussen de achterwielen. Het chassis id duidelijk van een lichtere constructie. De brede dwarsbalk onder het vliegwiel huis is in de 116 een balkje onder de versnellings bak. Bij de trekhaak zijn er geen diagonale verstevigingen aangebracht.

met vriendelijke groeten Dominique van der Borgh

Terug naar boven

Van kopen tot rijden. Je vind hier alles over de YA 126.

YA 126 Hier vindt U alvast een aantal bestaande Daf modellen van de YA 126. We zijn echter nog op zoek naar al die andere uitvoeringen.

Dit is de Daf van Albert Akkermans in UN uitvoering. Uitgevoerd als radio wagen. Daarnaast nog een paar foto's waar we terug mee de tijd in gaan.

 

Op de onderstaande foto's zie je een kampement vol met radio wagens. Uiteraard met een beetje reclame voor de site. Daarnaast de radio wagen van Gert-Jan Ockers en daarnaast die van Montji.

Ook waren er een aantal Daf YA 126 voertuigen omgebouwd tot brandweer wagen. Dit waren er slechts enkele. Hieronder vind je een samenvatting.

En er was ook nog een YA 126 in de Ambulance uitvoering.De foto werd ons toegestuurd door Niels Quist.

En tot slot de doorsnee tekening.

Terug naar boven

YA 314 De YA 314 is er in verschillende uitvoeringen. Hier is alvast een begin.

Voor uitgebreide naslag informatie kunt U het volgende Word Document openen.

De YA 314 kipper uitvoering van Roelof Seubring.

Klik hier voor Foto 1.

Klik hier voor Foto 2.

De YA 314 in manschappen en UN en BZB uitvoering.

We kregen van Ron de Bie de volgende relaas toegestuurd over de onderstaande foto.

 

 

De 314 is een de BZB wagen van 570herst. in Nw Milligen geweest. De opbouw is een eigenbedenksel van de werkplaatsbrandweer op een 314 alg uit een mob. complex. Voor meer foto's van deze auto zie de site vrienden van oude nl-legervoertuigen, fotoboek richard haarsma.(de huidige eigenaar.)


Voor wat betreft de overige "brandweerauto's": op elke kazerne of mob-complex was een BZB-groep.de groepen waren verantwoordelijk voor de eerste hulp bij brand of andere ellende.vaak knutselden zij zelf naar eigen inzicht webjes,nekafs om tot brandweerwagen, wat de meest wonderlijke voertuigen te zien gaf.ik zelf begon meestal het deuntje van de "comedy capers"te zingen als ik weer eens 8 man in brandtenue op een nekafje met aanhanger voorbij zag razen.

 

Hierbij ook nog een foto van een YA 314 Kipper. We hopen er ook nog eens één uitgeklapt te kunnen plaatsen.

 

 

Terug naar boven

YA 324

We starten met de YA 324 in UN uitvoering.

En daarna werkplaats uitvoering.

Terug naar boven

YA 328

Ook is de Daf YA 328 uitgevoerd in diverse uitvoeringen. Hieronder vindt je een samenvatting.

Allereerst de YA 328 artillerie trekker en daarna de YA 328 toolset. Uitgebreide foto's en naslag informatie over de YA 328 toolset vindt je op de terug op de tijd pagina.

Terug naar boven

YT 514. Dit is de YT 514 van Goossen Foppen. De technische gegevens zijn onderweg.

Terug naar boven

Ya 616

In het word document vind U uitgebreide informatie over de YA 616.

YB 616

We beginnen dit rijtje met de YB 616 takelwagen de YA 616 uit de beproeving periode. We hopen dat het zeer snel uitgebreid kan worden met de technische gegevens en andere uitvoeringen van dit voertuig. Meer over zware voertuigen vind je op de zware voertuigen pagina. Mail je kennis door naar info@legervoertuigen.nl en we plaatsen het graag.

Terug naar boven

YB 626

Ook van dit voertuig hopen we zeer spoedig meer informatie te verkrijgen. De Daf YA 626.

Terug naar boven

 

YP 408

We hebben slecht enkele foto's van een YP 408. Mocht je echt alles te weten willen komen over dit voertuig dan is een bezoek aan de  YP 408 site een must.

Onderstaande foto werd ons toegestuurd door Niels Quist

Daf YP-408 Voertuig, Pantser, Wiel : 8x6, YP-408, 24 V

Ledig Gewicht:10000 kg

Lengte:6,23 m

Breedte : 2,40 m

Hoogte : 2,37 m ( het geweer ,de mitrailleur meegerekend)

Motor: DAF DS-575

Verbruik:1 liter per 3,43 km

Type:6 cilinder diesel met turbo-compressor

Vermogen:165 pk bij 2400 rpm

Varianten:

PWI-S (GR) (Infanterie: Groepsvoertuig)

PWI-S (PC) (Infanterie: Peletonscommandant)

PWCO (Commando op Compagnie of Bataljon niveau)

PW-GWT (Gewondentransport)

PW-MT (Mortiertrekker)

PW-V (Vracht)

Terug naar boven