Bombardier

Bombardier Bombi

Oorspronkelijk ontwerp is het een sneeuwtractor, voor ski-pistes etc. Deze is van de USAir-Force geweest en gebruikt als muskieten-sprayer op een of ander tropisch eilandje. Hoe deze spray-toestand eruit zag, weet ik niet want ik heb het er niet bij en ik heb er ook nooit een foto van gehad. Er zat links (waar de LPG tank nu zit) wel een compressor op, die gewoon op 12 volt werkte. Maar misschien zat er gewoon iemand achterop met een spuit in de hand, want ook daar zat een bankje. In de cabine kunnen 3 personen zitten, in het midden de bestuurder en aan elke kant een bijrijder. Het rijden van het ding is net als bij een auto, behalve het sturen, dat gaat met 2 sticks. Elke stick remt gewoon een rups(aandrijving) af. De motor is (origineel) een 1600 cc Ford (Kent) motor (uit Ford Pinto, Consul, ouwe Escort etc)('70er jaren). Koppeling en 4 versnellingsbak zijn eveneens uit dezelfde Fordjes. Deze Bombi heeft nog geen 400 uren gelopen.

     

De fabriek staat in Canada, waar ook nog steeds alle onderdelen te halen zijn. In Wenen zit een Bombardier importeur, maar die heeft nooit deze kleine Bombi's gehad. Hier en daar in de Alpen schijner Bombi's te lopen, meer zitten er in Scandinavie, in noord Nederland moet er ook ergens eentje zijn en in GB zijn er ook een paar. Maar dat is eenvoudig omdat we hier iets te weinig sneeuw krijgen... In USA (en Canada) zijn er aanmerkelijk meer, en daar zijn ze ook erg duur. (pas werd er op internet eentje verkocht met een kapot differentieel voor $ 11.000,-)

   

De kleuren op mijn Bombi heb ik zelf zo opgespoten, om het een beetje hetzelfde te hebben als mijn Reo. Origineel was ie grijs met 'n groene streep. Het "aankleden"ervan heb ik ook zelf gedaan.

Meer info over dit voertuig vindt je op de volgende afbeelding.

Wie vult deze pagina aan met nog meer informatie en foto's?

Mail naar info@legervoertuigen.nl