Terug in de tijd

Op deze pagina;

Terug in de Tijd met Johan van der Werf 61-5

Terug in de tijd met Dhr Wim van der Kraaij 66-4

Jan de Jong lichting 60-1 , 11GK verbandplaats cie Wittenberg.

Terug in de tijd met Dhr Raatgever

Terug in de tijd met Dhr Lochem

We gaan terug in de tijd met Albert van den Eshof

Terug in de tijd met Dhr. W.Warekamp

Terug in de tijd met Harry Heida

Oude Legerkoeriers

Terug in de tijd met Theo Quaak

Dienstfoto's van Hans Braal

Diensttijd van Hans van Oorschot

Marechaussee Nekaf

Korps Mobiele Colonnes - Fotoreportage uit 1982.

"Dienst" van Rogier van Aerde 1961.

Jaap Kat Ter Apel Groningen

Jo Bastings, lichting 82-1, 616 chauffeur

Terug naar 1956

Dienstfoto's van Jo van Kemseke

Toolset verhaal Ron de Bie

Terug in de tijd met Ron de Bie

Terug in de tijd met Bart Rijnhout

Foto's van Bart Jansen

De diensttijd van Klaas Jan Albers

Terug in de tijd met Ton Muijtjens

De diensttijd van Onno Schretzmeijer

Klik op de foto voor een vergroting.

Op deze pagina gaan we terug in de tijd met oude dienst foto's met de daarbij behorende verhalen. Suggesties zijn altijd welkom. Mail uw foto's en verhalen door en ze worden zo spoedig mogelijk geplaatst.

 

 

Terug in de Tijd met Johan van der Werf 61-5

 

Op herhaling 1967. Een maand oefening draaien in de lunenburgerheide. Daarmee maakte ik als dienstplichtige 24 maanden dienst vol als kanonIer 1 . Fl 1,35 per dag. Lichting 61-5 (automonteur)

Johan van der Werf

 

Terug in de tijd met Dhr Wim Kraaij, lichting 66-4.

Beste mensen hier een relaas uit  een van de verhalen uit mijn dienstplicht  tijd  ik was van 66-4.

Opgekomen bij de genie in augustus 66 bestemd als OO  , maar dat wilde ik niet  na enig  geharrewar en een maand extra Lunetten in Vught  naar de rijopleiding in Venlo ( Blerik ) Fred. Hendrik kazerne, met al een burger BE rijbewijs opzak toch weer opnieuw je rijbewijs proberen te halen  ne ja hoor dat lukte op de JEEP NEKAF . gezeur met de rijinstructeurs  de zand afgraving oprijden en er af  ook in de avond,  ze vonden het dan leuk op hun voet op je voet op het gaspedaal te zetten,  je ging met een rot gang  de helling af  met het zweet in je handen, maar ja op een gegeven moment stond ik voor de klas i.v.m. een vergadering  van het kader,  men vond  dat ik wel een les accumulator kon geven,  al zo uitgevoerd.
De sgt. maj.  stond aan het eind  van de les voor het raam te kijken hoe het een en ander werd afgebracht en de maten luisterde zowaar  naar mij ( we waren toch allemaal gelijk gestemde )
Plots werd ik in een klas voor rijinstructeur gestopt  zonder mijn  uitdrukkelijke toestemming.... ja dat moest je zelf  geven.
Naar Nunspeet overgeplaatst  en kwam bij v. Heutsz 48e painfbat  van geen jeep hebben  werd ik  plv MTO.... BOS hok beheerder en wagenpark indeler,  maar er kwam een JEEP tot mijn beschikking en ik ging zo veel mogelijk als kon op pad.

Ik werd uitgezonden met een maat  en twee kapteins , in twee JEEP’s  met aanhanger naar Honhe 1967 maart , ik was daar chauffeur van een scheidsrechter bij een oefening.

‘s-nachts op pad  en eerst in een sloot te zijn gereden , waar ik op eigen kracht  weer uit kwam ( toch sterk de NEKAF ) maar een natte kaptein,  hij ha  zo’n lange wollen jas aan en wij alleen GVT buiten pakken  ik was niet nat.
Verder door gereden en we gingen een heuvel op, met oorlogs verlichting.... daar ging de JEEP steeds langzamer rijden en wat ik ook schakelde  we stonden bijna stil,  de kap  zij nou de heuvel is toch niet zo stijl, of kan je nier rijden .....

Wat bleek na inspectie,  daar lopen staaldraden kabels over de weg om de doelen te laten bewegen , een kabel had de terreinband gepakt en was om mijn achter as gedraaid.
Langzaam weer terug gereden en de kabel geholpen om er af te draaien.  Wij weer verder  maar  plots  geen rem !!! 
ik heb verder niets gezegd en ben gewoon op de handrem of wel met de handrem verder gereden.

Toen moest er de volgende dag  gerepareerd worden maar ja  veel Munga’s  maar geen NEKAF  monteurs.... Zonder vaste stand verder gesleept.... Marechaussee keek waarom ik gesleept werd,  bonje  ik mocht niet verder  erger nog ook in de volgende dagen zag ik mijn thuis reis  komen te vervallen .

Op slinkse wijzen naar een monteur gegaan van de DAF YA 328,  wat bleek hij had olie kachels gerepareerd en aangelegd als burger,  laat hij nou een setje optromp gereedschap bij hem hebben en daar mee kon de koperen remleiding worden gerepareerd,  dus  na twee dagen weer naar Nunspeet en prestatie verlof.

Verder heeft de NEKAF daar door het terrein gereden  en de andere Munga’s  laten staan.

Vriendelijke groet Conny en Wim

Rijschool Blerik Venlo  Fred. Hendrik kazerne 1966/67

Hier ben ik ook weer met een radio oefening  bij Kootwijk  als ondersteunings zender  voor grotere afstand,  zie antenne

In de garage in lpl Nunspeet 1967

Rijschool blerik een dienst maat 1966/67

In Honhe oefening 1967

Op de weg naar huis april 67  van af Honhe  onder Hamburg.



Op de parkeerplaats Honhe

Oefening vliegveld  de rips  in de Peel 1967

Hier staan we weer in het midden in Honhe 1967


Als scheidsrechter op de lunnenburger heide 1967

Lunnenburger heide 

Colonne gereed  bij de Peel


Voor het legerings gebouw  chauffeur van de week. Nunspeet

 

Onderstaande foto's zijn ons toegestuurd door Jan de Jong lichting 60-1 , 11GK verbandplaats cie Wittenberg.

Terug naar boven

Onderstaande foto's zijn ons toegestuurd door Dhr. Raatgever.

 

Even een paar foto's van 828 afv det te seedorf ( later 111 afv pel )
Het betreft hier de laatste rit van onze F.T.F's, we hebben ze die dag van Seedorf naar de domeinen te Soesterberg gereden. Een paar F.T.F's moesten op de dieplader ( YTV met eidal oplegger ).
 
De F.T.F kwam begin jaren 80 naar Seedorf (ze werden overgenomen van 840 Zwaartransportcompagnie te Soesterberg die er een paar M.A.Ns voor terug kreeg ).
Groet M.Raatgever

 

  

 

Terug naar boven

 

 

Hierbij een foto van een van de voertuigen van 1-111 Transportbataljon. Gemaakt in de zomer van 1951 op de Ripperdakazerne te Haarlem ons toegestuurd door drh Lochem uit Hilversum.

 

 

Deze foto's werden ons toegestuurd door Albert van den Eshof

 

1964

Even pauze in Belgi

Tekst op bord: Hij reed niet te hard, maar wel te hard voor La Courtine.

 

Terug naar boven

 

De volgende foto's kregen we toegestuurd door Dr. W.Warekamp

 

(onder)

De YB 616 (buddy) van 11 genie bat. In Wezep

 

 

(onder)

Introductie nieuwe kranen bij de genie van links naar rechts:

Saturn

12 tons P&H kraan deutz diesel

20 tons P&H kraan met waukesa benzine motor verbruik 1op 750 meter en de international graaf machine .

 

 

(onder)

Het gaat ook wel eens fout.

 

 

Terug naar boven

 

We kregen van Harry Heida leuke foto's toegestuurd uit zijn oude diensttijd.

 

 

Dit is een serie: ik zat ziek bij een kvv-er in de takeldoos.  Van het weggetje waren de bermen vernieuw, in ieder geval zacht, plots raakte hij de berm en werd aldus opzij getrokken; met de fotoserie tot gevolg.  Waar het was weet ik natuurlijk allang niet meer.

 

Scheveningen: is de rit aan het einde van de opleiding: een rit vanaf de Constant Rebeque Kazerne, Oirschotsedijk Eindhoven.

YB 408 is ook ergens op een oefening in Duitsland, ergens bij Paderborn (?

Geen idee waar het is, ik denk ergens op de Veluwe

Spreekt voor zich: Duitsland

Terug naar boven

We kregen van Ron de Bie weer een stapeltje foto's toegestuurd om deze pagina mee te verfraaien.

 

De foto's zijn afkomstig uit diverse oude Legerkoeriers.

 

Legerkoerier augustus 1978 ik hoop dat 't leesbaar door komt....

 

Legerkoerier december 1976

 

Uit de legerkoerier februari 1961

 

Dienstfoto's van Theo Quaak

 

Bij deze een aantal foto's van de YA 328, zoals hij in gebruik was bij mijn 44e AFDVA.

 

 

 

Dienstfoto's van Hans Braal

Hierbij stuur ik een paar afbeeldingen uit m'n diensttijd bij de 41 afdva stfvzbat in '73/'74

Het zijn o.a. foto's van dat we op schietoefening zijn ezv.
H.Gr.Frans Braal.

 

Diensttijd van Hans van Oorschot

 

Snuffelend door m'n diensttijd fotoboek vond ik nog wat aardige foto's voor je site. Het onderdeel is 428 InfBevCie (Infanterie Beveiligings Compagnie) van Heutsz.

Groetjes

Hans van Oorschot

Terug naar boven

 

Marechaussee Nekaf. Foto's werden ons toegestuurd door Maikel Prins, de teksten zijn afkomstig van Fred Klijndijk. Onze dank hiervoor.

Deze foto uit 1979 laat zien dat er toen nog Nekafs actief waren en in dit geval met deurtjes. En er zitten ook behoorlijk wat spiegels op!

Zo stonden de NEKAF's in het gelid bij de garages op het Opleidingscentrum Koninklijke Marechaussee in Apeldoorn in de jaren 50 en 60.

Martin Lohof achter het stuur van zijn NEKAF met radio. Het is moeilijk te zien, maar op het dashboard staat aan de rechter kant : DIT VOERTUIG KOST....., en nou meen ik dat er in mijn tijd (1968) Hfl 10.000,= stond. Maar dat weet ik niet zeker.

 

Hier zie je rechts achter in de jeep de radio en antenne.

 

 

Soms moest er nog apart een bordje NETH. MIL. POLICE op de jeep en onder de ruit een rood-wit-blauwe sticker. Dat had te maken met de soort oefening.

 

 

Ook NEKAF's gingen kapot en reparatie vond dan plaats in het veld.

 

 

Terug naar boven

 

Korps Mobiele Colonnes - Fotoreportage uit 1982.

Jens van der Vorm – de Rijke jensenmartijn@hetnet.nl

Diverse liefhebbers hebben een Magirus-bluswagen van het vroegere Korps Mobiele Colonnes. Sommige voertuigen zijn verbouwd als camper. De dieselmotor maakte de aanschaf voor hobbyisten destijds aantrekkelijker dan de benzine- of LPG-slurpers uit Eindhoven.

 

Aflossing

De meeste wagens zijn in de eerste helft van de jaren vijftig geleverd.

Het doel van het KMC was, om bij grote oppervlaktebranden, de civiele brandweer

af te lossen. Immers, de reactietijd van het Korps was veel te lang voor de eerste brandbestrijding. De kracht van het KMC bestond echter uit het verplaatsen van heel veel water naar een beperkte plaats. “Inplaats van brand krijg je daar dus een overstroming. Gewonden onder het puin verbranden niet, maar verdrinken“, vatte een oud-KMC-er zijn taak samen.

 

De destijds recente ervaringen tijdens de oorlog (Rotterdam, Warschau, Londen, Coventry, Hamburg, Dresden, Berlijn) brachten aan het licht, dat het afgrendelen van stadsbranden verwoestingen kunnen beperken. En dat doe je in geval van nood door een brand “onder water te zetten”. Behalve de bluswagens had het KMC ook tal van  aanhangerspuiten. En heel veel slangenwagens. Het KMC was mobiele waterpompcapaciteit en geen militaire brandweer.

Binnen defensie waren er verschillende colonnes (zeg maar bataljons), waarvan het personeel door landmacht, luchtmacht en marine werd geleverd.

Halverwege de jaren tachtig zijn zowel KMC als de BB (= Bescherming Burgerbevolking) opgeheven en werden de taken overgebracht naar de burgerbrandweer.

Foto’s

Omdat maar zelden grootschalig werd geoefend, zijn foto’s van het KMC in actie vrij zeldzaam.  Aan het begin van de jaren tachtig was een familielid werkzaam bij het KMC en tipte tijdig over een oefening op locatie in zuid-Holland.

De foto’s heb ik toen (in zwart/wit) gemaakt tijdens de verplaatsing van Hendrik Ido Ambacht naar Hellevoetsluis. Naar ik meen was dat in de herfst van 1982. Het zal een van de laatste grootschalige KMC-oefeningen zijn geweest. De gemiddelde leeftijd van de voertuigen was veertig jaar.

Terug naar boven

 

Foto's uit het boekje, "Dienst" van Rogier van Aerde 1961. Toegestuurd door Ron de Bie.

 

 

Terug naar boven

Jaap Kat Ter Apel Groningen.

Hier enkele foto,s van de takelwagen ya 626.

Foto 1; Muur vast in Duitsland.

 

Foto 2; Muur vast in Duitsland 2

 

 

 

Foto 3; Berging in Duitsland 1974.

 

 

Jo Bastings, lichting 82-1, 616 chauffeur

 

Hierbij een bijdrage aan "terug in de tijd" van Jo Bastings, lichting 82-1, 616 chauffeur.
 

De foto's zijn gemaakt tijdens mijn rijopleiding bij RST in Tilburg en op Legerplaats Oirschot en tijdens oefeningen waaraan mijn onderdeel, 12 BEVO, meedeed.

 

Foto 1

De "geijkte" foto van iedere chauffeur,

 

 

Foto 2
Sfeerbeeld van de parkeerplaats bij RST in Tilburg, mijn instructeur heette Jan Snel.

 

 

Foto 3
Het "wapen" van 12 BEVO, de Bezige Bij

 

 

Foto 4
iedere chauffeur doet het eerstelijns onderhoud zelf,
zittend ben ik, staand is Peter Respen uit Someren.

 

 

Foto 5

Een van de favoriete werjjes op vrijdagmiddag: de plaat aanvegen,

enige namen die me zo te binnen schieten zijn Johan Loonen, Gerrit Dingemans,
Wil Huijbrechts, Egbert Verhaegen, Philip...... uit Den Haag, Jos...... uit Venlo.

 

 

Foto 6
De takeldoos van 12 Bevo, bijgenaamd Puppy's Power

 

 

foto 7
onderweg tijdens de oefening Blue Hunter - Red Fox in juni 82,
v.l.n.r.: Jo Bastings wagen 59, (Eg)Bert Verhaegen wagen 58, Johan Loonen wagen 62, 'n 4-tonner, onze takeldoos

 

 

Foto  8
Johan Loonen tijdens Blue Hunter - Red Fox.
Johan was automonteur en heeft tijdens deze oefening met minimaal gereedschap
de dynamo van z'n 616 gewisseld, die had hij al gekregen van de TD die op dat moment
echter geen tijd had om hem te wisselen, aangezien hij daarop niet wilde wachten heeft hij het toen zelf gedaan! 

 

 

Foto 10
Voor een grote internationale oefening in Zuid Duitsland gingen de voertuigen
en manschappen op de trein.
Toen we bij het station aankwamen, ik meen in Nunspeet, had een van de YF 616 een
kapotte steekas. Gn probleem toch, de as werd gewoon ter plekke gelast!

 

 

Foto 11
natuurlijk moet er een hele tijd gewacht worden voordat we vertrokken,
op deze foto v.l.n.r.:
Peter....(een Zeeuw), Ted Kolkman (sergeant), kopje beneden Ton......., kopje boven Paul.....,
Jo Bastings, Peter Respen, helaas naam kwijt.

 

 

Foto 12
Toch wel apart, de voertuigen op de trein

 

 

Foto 13
Een van mijn laatste dagen, tjonge wat baalde ik dat het voorbij was.

 

          

 

Terug naar boven

Ron de Bie

Ik denk dat de foto van voor 1956, is te zien aan de plaatsing van de spiegels op het takkenscherm en het ontbreken van de stadslichten. Meer weet ik er helaas niet van.

 

Terug naar boven

Jo van Kemseke

 

Met deze serie foto's hebben we letterlijk door de fotoboeken van Jo van Kemseke mogen spitten. Hierin stonden vele foto's van voertuigen. Daarbij nog wat leuke groepsfoto's, loonstrookje, en zelfs een rouwkaartje voor het afzwaaien van de dienst tijd.

 

                                    

Jo, nog bedankt voor de foto's. 

 

Terug naar boven

 

Ron de Bie

Aanvulling  toolset..

Tijdens de KL-opendagen in soesterberg was  de mooi opgeknapte daf ya 328 werkplaatswagen van het legermuseum ook aanwezig. Zoals ik al verteld heb in m'n verhaal "toolsets op naam" waren er zelf geknutselde en officieel ingebouwde werkplaatsuitrustingen.

Deze 328 is voorzien van een, helaas niet helemaal complete, origineel ingebouwde toolsetuitrusting. Aan de buitenkant van de wagen is behalve de verhoogde huif niet veel  te zien, voor het rechter achter spatbord zit een  220V stekkeraansluiting voor de bak verlichting  en het valt op dat de bak vol zit met gaten voor bevestigingsbeugeltjes .

Binnen in de bak zie je de huifversterking met kippengaas en de achterwand met deur. Deze achterwand was vroeger ook met canvaszeil dicht gemaakt. Rondom aan de wand zijn 220V stekkerdozen gemonteerd en de bak is verlicht dmv. een waterdichte TL-verlichting. Indien er geen 220V voorhanden is , kan een 24V verlichtingsarmatuur in het midden van de kap de ruimte een beetje verlichten.

De vloer  is met de laadbakplanken vlak gemaakt waardoor hieronder een extra laadruimte ontstaat. Hier bewaarden wij vroeger oa. de trekstang , sleepbord ,  plunjebalen  en evt. smokkelwaar als we van Duitsland terug kwamen.

Verder  zijn  in de bak de inbouwdelen van  de gereedschapuitrusting te zien, beugels voor luchtslangen , oliepompen, bandenlepels, olie opvangbakken enz.. de drie ladekasten zijn bestemd voor de handgereedschappen en de zogenaamde "winkelartikelen", de bouten en moeren enz. Boven op deze kasten stond een bankschroef en een slijpmachine.

Ook in een trapje om binnen te komen was voorzien. Meestal  links voorin stond de compressor, aangedreven door een Brigss & Stratton benzinemotor en rechts achter een 3Kw aggregaat met net zo'n motortje.  In de bijbehorende 1 tons aanhanger werden  reservedelen, olieblikken, enz. opgeslagen.

Natuurlijk was de laadbakindeling niet altijd zo als hier omschreven, niet elke onderhoudsgroep had dezelfde gereedschappen en  ideen. Het aggregaat  en de compressor, bijvoorbeeld, verdwenen vaak al snel naar de aanhanger .

Het is te hopen dat het legermuseum deze 328 toolset nog compleet kan maken , ook met de gereedschapuitrusting zelf, een mooie herinnering aan de vele onderhoudsgroepen die er zijn geweest.

R.d.B. 07-2002

Ron de Bie.

 Toolsets "op naam".

In de 15 jaar dat ik in ons vaderlands leger heb rond gelopen heb ik meerdere toolsetvoertuigen  "op naam " gehad.In mijn dienstijd was "De Toolset"  een verhoogde daf ya 314 of ya 328 met een al dan niet officieel ingebouwde gereedschapsuitrusting tbv. de onderhouds groep. Vaak waren dit de paradepaardjes van een compagnie omdat deze auto's  altijd binnen in de werkplaats stonden, eigenlijk alleen reden bij oefeningen en natuurlijk het toppunt van voorbeeldig onderhoud waren.

De soort ingebouwde werkplaatsuitrusting was afhankelijk van de aard van de compagnie waar deze diende: wielvoertuigen,rups,bewapening enz. Een aggregaat 2,5kw en een benzinemotor compressor was standaard.

Klik op de foto voor een vergroting.

Toen ik in 1977 vers uit de ts-opleiding kwam werd ik direct gebombardeerd tot toolsetchauffeur bij de B.O.G. (baltaljonsonderhoudsgroep) waar ik terecht was gekomen. Een  zelf omgebouwde ya 314.

Klik op de foto voor een vergroting.

Twee jaar later werd  onze B.O.G. opgedeeld in vier C.O.G.'s (compagnie onderhoudsgroep). Ik was m'n 314 weer kwijt  en , oh drama, ik kreeg als toolset een 1 tons aanhanger met ingebouwde gereedschapset! Gelukkig duurde dit niet al te lang en kon ik van een andere compagnie uit het bataljon een  328 lenen die  naar eigen inzicht  ingericht mocht worden. Koekie voor  't baasje dus en ik heb er toen maar meteen een complete voertuigopknapbeurt van gemaakt, met als resultaat een pracht van een 328 die niet reed maar gleed.

Klik op de foto voor een vergroting.

Deze aktie ben ik nu voorzichtig aan het herhalen met mijn onlangs aangeschafte 328.

Nadat ik  het leger groene pak verruild had voor  een blauwe burgeroverall  heb ik eerst een tijdje op een mob-complex in de garage gewerkt en ben daarna in een zogenaamde mobiele ploeg beland. Ook hier was een 314 toolset aanwezig Met deze 314  heb ik  3 jaar  rond gereden , soms weken lang als dagelijks vervoers middel , 110 km heen naar het werk, 110 km terug, tanken en de volgende dag weer.

Deze 314 was een officieel omgebouwde toolset wagen , de bak was voorzien van 24V verlichting, de huif was aan de binnenzijde versterkt met kippengaas , er zat een  achterwandje  met deur in , werkbank, enz.De toolset van onze mobiele ploeg was eigenlijk meer een kantine/kantoor en opwarmwagen. Het gereedschap had ik voor het grootste deel weggeborgen in de aanhanger.

Omdat zelfs bij ons de vooruitgang niet onopgemerkt bleef  dook er ineens een ya 4440 met shelter op .Pracht van een bak maar klein (er paste hooguit 5-6 man in, niet kantine geschikt dus) en  het hele gevaarte was op de snelweg niet vooruit te branden. Ik  kon met de 314 zonder aanhanger het ding zelfs inhalen.

Gelukkig  mocht een collega chauffeur worden van deze 4-tonner .

In de ondertussentijd wist mijn commandant na herhaaldelijk zeuren van mijn kant een  ya 324 van de verzamelplaats los te peuteren. Die waren genoeg voorhanden met de komst van al die 4-tonners .

Tjonge wat een fijne bak! De auto was zo goed als nieuw en er zat een webasto kacheltje in de zeer ruime laadbak.

Klik op de foto voor een vergroting.

In de week dat de kerncentrale van Tjsernobyl ontplofte kreeg ik alle tijd om de bak aan te passen voor onze gereedschapuitrusting en kantine/kantoorspullen. Werkbanken er uit gesloopt , elektra aangepast, compressor  en moderne gereedschapladek3asten ingebouwd enz, enz. Met deze ya 324  heb ik tot eind 1989 nog vele probleemloze kilometers gereden. Met de val van de muur veranderde in rap tempo de hele organisatie van de KL, mobiele ploegen werden "garages om de hoek" en  m'n toolset moest weer ingeleverd worden, einde oefening……

r.d.b.04-200

 

 

 

Vervolg Ron de Bie

Beeldopnamen  uit de diensttijd van dpl soldaat Brouwer, lichting 55-6 

 

Staf en Stafcie van het 112e Transportbataljon Aan en Afvoertroepen te Nunspeet. Op oefening in Luxemburg Juni 1956.

 

Klik op de foto voor een vergroting.

 

 

MP met willy's op een plein in Echternach.

Klik op de foto voor een vergroting.

 

 

 

 

 

De blue-diamonds waren ook mee,

En niet voor niets….

Klik op de foto voor een vergroting.

 

 

 

Ya 126 neemt short-cut door ravijn.   Ya 314 in stabiele-zijligging op B-weg.

Klik op de foto voor een vergroting.

 

 

 

En waarschijnlijk regelde ze de pits tijdens het 314-racen op circuit Francorchamps.

Legerplaats Nunspeet

Klik op de foto voor een vergroting.

 

 

 

Oer-soldaat met Oer-combi

Klik op de foto voor een vergroting.

 

 

De jeeps van de stafcompagnie.

Klik op de foto voor een vergroting.

Ruig

Klik op de foto voor een vergroting.

Wat ruist daar door het struikgewas??

Deze soldaat geniet duidelijk van zijn oefening

r.d.b. 05-2002

 

Terug naar boven

 

Bart Rijnhout (nieuwe foto's)

Diverse reactie's heb ik mogen ontvangen op de rubriek TERUG IN DE TIJD. Vandaar ik heb besloten om eens te werken aan enige details die in mijn fotoverzameling is terug te vinden. Laat ik beginnen met de GMC. Hierbij twee foto's GMC-1 en GMC-2, die ik in 1966 op kamp Stroe heb vastgelegd. GMC-1 is een waterwagen waarbij opvalt dat het een voertuig is ZONDER voorwielaandrijving, een type dat een zeldzaamheid vormde binnen ons leger. De twee foto laat een GMC zien wel met voorwielaandrijving met dichte cabine. Zover mijn gegevens gaan lijkt het er op dat de tanks door het Nederlandse leger zelf zijn aangebracht

Klik op de foto voor een vergroting. Klik op de foto voor een vergroting.

Dan zagen jullie al die foto van die oude DAF. Ook hier een tweetal foto's, foto DAF-1 is gemaakt bij de ingang van kamp Stroe in de jaren vijftig. De tweede foto is zo'n DAF (DAF-2) die wij in de zestiger jaren gebruikten als oefen opject voor onze bergingswerkzaamheden. Ik kan me nog wel herinneren dat dit soort voertuig werd gebruikt voor manschappenvervoer en later als bevoorradingsvoertuig.

Klik op de foto voor een vergroting. Klik op de foto voor een vergroting.

 

Over de WILLY, (zie foto's willy-1 en willy-2) kan ik weinig vertellen. Men heeft mij wel eens verteld dat er in het leger (ik spreek over de vijftigerjaren) slechts een enkele Willy van dit type heeft gereden. Toen ik de foto van het wrak maakte was het inderdaad legergroen, met een rood-wit-blauw vlaggetje.

 

Klik op de foto voor een vergroting.  Klik op de foto voor een vergroting.

Als laatste een tweetal foto's van de International (inter-1 en inter-2) zoals deze werden gebruikt op de Menno van Coehoorn kazerne in Arnhem en op kamp Stroe. Deze Amerikaanse trucks werden voor allerlei soort vervoer gebruik en hadden een opvallend motorgeluid. De chauffeur die er mee reden hebben goed herinneringen aan deze wagens.

Klik op de foto voor een vergroting.

 

Mijn archief raakt leeg, doch ik wil graag eens vertellen hoe mijn ervaringen zijn met de voertuigen die rond 1966 in het Nederlandse Leger aanwezig waren. Zoals ik al eerder vertelde hebben wij te maken gehad met een scala aan vele types voertuigen. Ik ben aanwezig geweest in een tijd dat het Nederlandse Leger afscheid nam van de oude Amerikaanse voertuigen om over te stappen naar een Nederlandse product. Toch wil ik daar iets over zeggen. Ik ben binnengevallen in het Nederlandse Leger toen men nog moest werken met gift voertuigen afkomstig van het Amerikaanse Leger. Ik ben ook met mijn neus op de feiten gedrukt dat wij ons moesten aanpassen op het Nederlandse product, de DAF. De Daf zijkleppers waren leuke voertuigen, het reed lekker, een goed geluid en een enorm benzineverbruik. Wij hadden vele GMC's, van diverse pluimage, uit Amerika, uit Frankrijk en zelf voertuigen die hun oorsprong ergens uit de Pasific. Maar werkzaam op Kamp Stroe, je pakt een voertuig uit het veld, staat daar meer dan twaalf jaar, je moet hem een OVERHAUL geven en weer 100% up to date maken, dat kostte vele weken, dan verkreeg je een resultaat dat verteld moet worden. Als de eerste bewegingen in de motor hoorbaar worden dan moet je erkennen het loopt als een naaimachine. Ik denk dat de lieden die een GMC onder beheer hebben dit beamen. Ik heb nog nooit een auto gereden die zo naar de bestuurder luistert als een GMC. Omdat een kleurenfoto uit die tijd curieus is dan plaats ik hier een kleurenfoto gemaakt in Kamp Stroe.

 Deze foto heb ik genomen in die tijd (1966) voor ons een dure aangelegenheid. 95 cent per dag was onze wedde, eens in de week een gratis pakje sigaretten. Een wit pakje met 10 stuks afkomstig uit noodrantsoenen uit HET JAAR 1944..!!!!!

Ik ben van de lichting 66/5 en ben toen toebedeeld bij een Nato onderdeel met betrekking tot het onderhoud, opslag en herstel van ale voertuigen van de Nato. Hierbij zend ik de nodige (unieke) foto's om de hobbyisten te voorzien van de type voertuigen waarmee wij toen werkten.

Bart Rijnhout

435ste Cie van Heutz (TD)

Venlo 1966 Tool-set (onder de linden) Arnhem 1966. Stockebush 1966 Duitsland. Roll-over Hegensdorf 1966 Duitsland. Rijschool Venlo 1966. Onderhoud voertuigen Stroe 1966. Oefen Matrieel berging 555 TD park Cie Stroe. Mob-complex Stroe-Wittenberg 1966. Kromhout Kazerne Utrecht GMC 1966. Kromhout Kazerne 1966. KO-18-88 twee dagen later AFGESCHREVEN. Hospital Dodge 1966 Venlo. De groeten uit Stroe 1966. Daf KO-18-88 Arnhem in de betere tijden 1966. Arnhem 1967. Arnhem 1967. 555 TD park Cie Stroe 1966.

Je vind hieronder een foto met Nekaf's in Arnhem klaar voor vertrek naar Duitland.

Arnhem 1966, klaar voor vertrek naar Duitsland

Verder een foto hoe wij met wet en olie de wagens dagelijks op de weg hielen en dat was in Duitland waar wij op een kamp zaten waar met met raketonderdelen bezig was en dus 24 uur lang patrouilles moest rijden. Dat betekende dat het materieel optimaal diende te blijven een klus dat ons 24 uur hoofdbrekens gaf.

Olie en vet, daarmee hield je de wagens op de weg.

Verder wellicht wat belangrijkere foto's, toen onze KO-18-88 (zie eerste deel) werd deze YA314 na een aanrijding met een muur total loss verklaard en hebben wij het wrak afgevoerd naar Nieuw Milingen. Een week later kregen wij een vervangende YA314 uit een mop-complex retour.
Ik heb daarom de bijgaande foto's geplaatst omdat de vervangende truck een kenteken had beginnende met KL-....
Omdat al onze YA-314's kentekens hadden beginnen met KO-.... werd deze beginnende met KL-... een buitenbeetje.
Deze YA-314 had een versnellingpook niet naast de chauffeur, maar achter de chauffeur. Dat betekende evenwel omscholing van een aantal chauffeurs.
Overigens was technisch ook nogal anders doch met pappen en nathouden wisten we deze wagen wel op de weg te houden. Later zijn we er achter gekomen dat dit een van de eerste DAF YA-314 wagens was die door DAF waren geproduceerd.
Al deze problemen hebben we opgelost tot frustratie van Nieuwe Milligen waar met het zwaardere werk moest verrichten en wij dat eigenlijk (illegaal) zelf deden.
Maar ja goede tijden, oude tijden.

KL en KO (kentekens) DAF's (zie bijgaande beschrijving Zijaanzicht van eerder genoemde foto 

Zoals ik reeds liet weten ben ik toch weer in mijn albums gaan kijken en heb toch wat leuk materiaal kunnen vinden die de bezoekers van de site best wel interessant zullen vinden. Als TD-er (MTO) heb ik in het eerste deel al wat uiteengezet over mijn werk op o.a. kamp Stroe, Duitsland etc.
Nu heb ik een tweetal onderwerpen kunnen vinden namelijk de taak van de DAF 314 KO-18-88 (onze lievelings truck) kort voor dat de wagen total-loss ging. Verder nog wat aanvullingen bij de foto's die ik als eerste stuurde.
Wat mij nog van het hart moet is het feit dat ik een geluksvogel ben geweest om te werken in een onderdeel dat nog bezig was met een zeer gevarieerd en veelal verouderd materiaal. De GMC, de DODGE, de INTERNATIAAL, de DAIMOND, de 328, 314, 616, en de 126. Ook kun je in deel 1 zien hoe oud het materieel was, een oude DAF van de Marine matereeldienst, een zeer oude jeep etc. Ik hoop dat er lieden zijn die eens reageren op deze foto's. Ik weet wel dat de GMC's uitgevoerd met tanks een ludieke aangelegenheid zijn. Wie weet daarover meer te vertellen?
Nogmaals hartelijke groeten
 
Bart Rijnhout

De verkreukelde jeep vanuit Duitsland op weg naar Nederland Ons zwaardere werk in Stroe, gereed voor gebruik... Dit was onze boodschappen wagen op kamp Stroe, een lust om mee te rijden!!! Het transportwerk voerden we zelf uit

Als er mensen zijn die op deze foto's willen reageren laat ze dat doen en mochten zij aanvulling kunnen aanbrengen laat ze van harte welkom zijn op deze top-site....
Vandaar ons motto: WEES WIJS, WORDT GEK....
 
Beste groeten,

 

Terug naar boven

Foto's en teksten zijn ons toegestuurd door Bart Jansen. (Roadkapje)

 Deze ford-daf (of is het daf-ford) was actief in WO2. Aan deze DAF-ford kun je de geciviliseerde toepassing van het Tradosysteem al goed zien. De YA 328 is er beroemd mee geworden.

Terug naar boven

Klaas Jan Albers

Foto 1 laat zien wat het resultaat is als je midden in de nacht een dienstplichtig sergeant uit z'n slaapzak trekt om de BOSDAF achteruit te gidsen.

Foutje.

De genie heeft er ongeveer 4 uur van genoten. De sergeant de rest van zijn diensttijd
Op foto 2 zie je een gewone viertonner die tijdens een oefening door een peloton infanteristen was gecamoufleerd met behulp van klei. Die sufferds zijn ongeveer 2 dagen bezig geweest om de rotzooi er weer af te krijgen.Maar het was een mooi gezicht, zeg nou zelf.
groetjes
 
Klaas Jan Albers

Terug naar boven

Deze foto's hebben wij mogen ontvangen van Ton Muijtjens. Met deze foto's gaan we terug naar zijn diensttijd.

 

Terug naar boven

De volgende serie foto's komen uit een ver verleden.  Otto Schretzmeijer stuurde ze ons toe met een terugblik op zijn diensttijd. 

Hier volgt de mail die Otto ons toestuurde,

De door mij gemailde foto's zijn gemaakt bij mijn onderdeel zijnde het Jeeppeleton van de 840e Zware Transport Compagnie gelegerd aan de betonbaan op kamp Soesterberg. Dit ligt naast de terreinen van domeinen. De witte beschildering op de jeeps is een mammoet. Dit gezien het feit dat bij het onderdeel FTF 's reden met burgerpersoneel en 514's met korporaals die tanktransport deden.

Klik op de foto voor een vergroting Klik op de foto voor een vergroting  Klik op de foto voor een vergroting  Klik op de foto voor een vergroting

Ons onderdeel hield zich bezig met los transport wat inhield van en naar mobilisatiecomplexen wagens halen en brengen naar oa Nieuw Millingen en Schaijk. Leuk werk waarbij wij van alles reden van munga's tot GMC's. Tevens werden wij uitgeleend aan kazerne's waar opleidingen waren voor middenkader. Oa Palmkazerne Bussum, Appingedam, Assen, Vught. de KMS in Weert en vele andere plaatsen. Voor deze opleidingen reden wij kaartleesoefeningen. Voor appingedam zijnde destijds in 1973 en 1974 opleidingscentrum voor TS waren wij meestal een hele week aan het rijden met een vaandrig en kwamen veel in Assen en plaatsjes daarchter.

 Klik op de foto voor een vergroting  Klik op de foto voor een vergroting  Klik op de foto voor een vergroting  

Ook werden wij uitgeleend aan de Hogere Krijgsschool in Den Haag. Wij reden dan meestal in pakkie net een week met kapitein's en verbleven dan in pension's in Nederland, Belgie en Duitsland waar deze officieren oefeningen hadden waarbij alles ging op papier zonder andere soldaten erbij. Was voor ons zeer aantrekkelijk want buiten de soldij kregen wij in Duitsland 65 mark per dag extra.

Klik op de foto voor een vergroting  Klik op de foto voor een vergroting  Klik op de foto voor een vergroting  Klik op de foto voor een vergroting

Vele soldaten waren blij als zij eens een dag reden. Wij waren blij als het andersom was.

Met vriendelijke groet,

 

Onno Schretzmeijer

 

Terug naar boven