Alles over de Daf YA 126. Van kopen tot rijden. 

 

( versie02/10/02montji)

Dit hoofdstuk is v.n.l.geschreven voor diegenen die van plan zijn om een YA 126 aan te schaffen en voor diegenen die reeds een 126 bezitten en er wat meer over willen weten.

 

1.      Enkele wenken voor aspirant kopers.

2.      Inleiding.

3.      Maten en gewichten.

4.      Specificaties.

 

 1.                                          

Voor aspirant-kopers dient men uit te gaan van een basisprijs van 2000 Euro op kenteken.

En neem er de tijd voor bekijk alle advertenties op het Internet en op de groene voertuigen sites.

Laat je adviseren door iemand die verstand heeft van dit soort auto’s en niet door de verkoper.

En laat je niet verleiden tot een overhaaste beslissing, het aanbod is voorlopig nog groot genoeg.

A..De prijs is afhankelijk van de uitvoering en de staat van onderhoud.

    Uitvoering met lier +

    Radiowagen met wisselstroomdynamo +

    Radiowagen idem doch met lier ++

    Ingebouwde LPG installatie ++

-

 

                                           Zin en onzin.

 

C. De kilometerstand zegt niets, bij het monte    Harde en cosmetisch goed uitziende carrosserie(en niet over de roest heen gekwast) en 

    bijbehorende zeilen in goede staat. +

    Soepel lopende en goed trekkende motor +

    Geen overdreven lekkage +

    Goed werkende remmen +

 

B.Een verwaarloosd exemplaar met op diverse plaats roestvorming of over de roest heen

   gekwast. - - (De staat v.onderhoud zal dan wel navenant zijn)

   Slechte zeilen –

   Slechte remmen –

   Veel olielekkage –   -

   Slecht lopende motor –

   Geen kenteken –

   Dieselmotor –

   Remmen omgebouwd op luchtdruk –

   Alle overbodige en onjuiste modificaties –

 

Een lage km stand  zegt niets,bij het monteren van een revisiemotor werd de km teller niet op nul gezet of vervangen                                                                                

  

   Het omgekeerde geld ook, de kilometerteller is in een handomdraai te vervangen, of op nul te draaien.

 

   Een dieselmotor presteert niet beter in het terrein dan een goed lopend en juist afgestelde benzinemotor, maar de aandrijflijn gaat wel sneller kapot.

 

 

Maak altijd een proefrit en draai de motor goed warm en let op:

Een goed lopende en trekkende motor.

Doe meerdere malen een remtest.

Als de verkoper roept dat hij wel wat adresjes heeft voor goedkope onderdelen, geloof hem niet want onderdelen zijn niet zo goedkoop meer.

 

Let op het stuur, trillen en wat onrustig gedrag mag maar shimmy-en niet en ook niet trekken naar een kant.

Probeer de voorwielaandrijving en de lage giering uit en let op metaalachtige geluiden.

Het benzineverbruik op de verharde weg schommelt tussen de 1 op 3 tot 1op 4.

Zuiniger bestaat niet, maar bij een slechte afstelling wordt het 1 op 2 of nog ongunstiger.

Als de verkoper roept dat hij hem altijd goed onderhouden heeft kruip er eens onder en inspecteer de smeerpunten op vers vet, en peil een tandwielkast, overigens dit is nooit verkeerd om dit te controleren zeker niet bij een hoge vraagprijs.

En als laatste indien men de brandstofkosten te hoog vind en men de intentie heeft om er een dieselmotor in te laten bouwen overweeg dan ook de kosten van LPG inbouw versus kosten dieselombouw, als er geen lier onderzit kan je een 55 ltr.tank onder de vloer kwijt.

 

Dit bovenstaande is een resultaat van enkele bevindingen van mij bij kersverse 126 eigenaren waarvan de wagens aan ongeveer alle minpunten beantwoorden en toch bijna een veelvoud van 2000 Euro betaalden en bleven zitten met een afgeragd en verwaarloosd hok waarvan de een ook nog een uitgelopen krukaslager ha

 

2.Inleiding.

 

De verschillen en bijbehorende technische specificaties van de DAF YA 126 ook wel Wapendrager genoemd, omdat hij als zodanig is ontworpen ter vervanging van de Dodge weapencarrier.

 

De 126 werd ontworpen en gebouwd door v. Doorn Aanhangwagen Fabriek (DAF) in Eindhoven.

Het ontwerp stamt vanaf begin 50 er jaren en de feitelijke bouwstroom liep vanaf ong.midden van hetzelfde decennium.

Er werden twee uitvoeringen gebouwd de 126 gewondentransportversie en de standaardversie met canvas huif, waarvan een aantal als extra werden uitgevoerd met een lier.

Er zijn er in totaal ong. 2500 st. gebouwd.

Bij de invoering v.h. voertuig eind 50, begin 60 er jaren was door gewijzigde strategische concepten geen taak meer weggelegd voor zijn oorspronkelijke rol n.l. wapendrager.

Het voertuig werd onder meer vaak ingezet voor algemene dienst en had geen specifieke functie meer, en feitelijk waren er teveel en het surplus verdween voorlopig in de opslag en kwamen er alleen nog uit voor mobilisatieoefeningen of ter vervanging van afgeschreven exemplaren.

Bij de Verbindingsdienst werden ze als radiowagen gebruikt op bataljons en brigadeniveau maar de standaarduitvoering met canvas huif alleen voorzien van een bakbrede mounting ter bevestiging van AN/GRC-9 (slechts tijdelijk vanwege te geringe uitgangsvermogen), AN/GRC-3035 of AN/GRC-19. meestal in combinatie met de FM VRC serie, zoals RT 66,67 of 68 in diverse configuraties en een aanhanger met een DYNAF aggregaat en bijbehorend antennematerieel

In het begin 70 er jaren trad de modernisering van de Verbindingsdienst in werking door invoering van gestandaardiseerd materieel ter vervanging van het tot dan toe v.n.l. Amerikaanse en engelse communicatieapparatuur door gestandaardiseerde draadloze telex, telefonie over straalverbindingen en radiocommunicatie groot vermogen.

Daarbij was een behoefte over mobiele communicatiecentra die snel ingezet en opgebouwd konden worden en om de kwetsbaarheid te verminderen uit verspreid staande voertuigen bestond.

Omdat er voldoende 126’s beschikbaar waren, werden die aangepast in drie versies n.l.

straalverbinding, telex en EZB radio-uitvoering, en enkele exemplaren als radiopeilwagen t.b.v. EOV

Hiertoe werd de 126 aangepast door het monteren van een metalen huif, vervangen v.d.gelijkstroomdynamo door een wisselstroomdynamo met een behoorlijk groter vermogen en bij de EZB uitvoering RF afscherming v.d. cabine dmv gaas.

Uiterlijk zijn ze alle drie bijna identiek maar de oorspronkelijke toepassing kan men nog herkennen aan een aantal uiterlijke kenmerken, zoals bij de radiowagen het dakluik en de hap uit het dak, dat was de plaats voor de Antenne Tuning Unit.of wel antennekoppelaar.

Omdat de ombouw tot specifiek communicatievoertuig pas in de 70 er jaren plaatsvond met gebruikmaking van ongebruikt en opgeslagen materieel zijn de radiowagens in het algemeen in betere conditie en hebben ze daadwerkelijk minder km’s gelopen.

 

Deel 3: Maten en gewichten

 

                                   Lengte:           Breedte:                   Hoogte:                   Gewicht:

Wapendrager              455 cm.           211 cm                     215 cm                   +/-3450 kg                                 

Verbindingswagen       455 cm.           211 cm                                                    

Ziekenauto                 504 cm            220 cm                     258 cm                   +/-3600 kg

Gewicht lier:

 

Deel 4.Specificaties

 

Motor Hercules type JXC zijklepper met onderliggende nokkenas

Inhoud 4,62 Lr. Nominaal vermogen  102 PK. Compressieverhouding 6.5  :  1

Max. snelheid officieel 84 km, officieus afh. v.d. motorconditie 90 – 100,dit laatste is niet comfortabel rijden,ik hou zelf op de grote weg een kruissnelheid aan tussen 80 en 85 km.

 

Boring 95 mm   Slag 108 mm.

Max. toerental: 2800

Gewicht met versnellingsbak  455 kg.

 

Inhoud motorcarter incl. oliefilter en koeler:  7.5   lt.

Inh:     versnellingsbak:                                  3.75 lt.

Inh:      reductiebak:                                        1.5   lt.

Inh:      verdeelkast:                                         1     lt.

Inh:      tandwielkast:                                       1     lt.

Inh:       lierkast:                                               1     lt.

Inh:      stuurhuis                                              0.6   lt.

 

Inhoud koelsysteem  20 lt.

 

Elektrisch systeem 24 V gelijkstroomdynamo Bosch  type LJ/GQL 600/24/1300 R6 Nom.verm.600VA ,max. 900VA

                                        Wisselstroomdynamo Leece Neville type 2198 AA Verm. Max.2,8 kVA

Accu’s 2 x 12V 105 Ah.

Ontsteking radio-ontstoort,centrifugaalvervroeger Delco Remy type 1111627

 

Banden  900 x 16    12 ply.

 

Inhoud benzinetanks 2 x 55 lt. 

 

Terug naar de Daf pagina.